top of page

Skåne - Halland

2021-08-20 - 22

Den 20 augusti, efter att vi sett larmet på en önskvärd fågel, packade vi bilen och satte kurs mot Skåne.

Daniel sträckkörde så vi kom tillplatsen för fågeln och övernattningen efter 6h i bilen.

Det var en härlig kväll. Mycket fåglar i luften och i de sockerbruksdammar som vi besökte. Där efter en promenad på ca 4 km kunde Daniel äntligen se dem, fåglarna som vi längtat efter. Styltlöparna. Vilka fåglar. De gjorde verkligen skäl för sitt namn, med sina styltor till ben. 5 st var dem till råga på allt, två vuxna och tre födda i år.

Efter en härlig kväll i fågelskådning och fullmånens sken var det dags att gå tillbaka till bilen och tända grillen. För att grilla är ett måste när vi är ute och bilcampar.

Natten var lugn och stjärnklar, men en enveten kattugglehona höll igång med sina "klewitt" mest hela natten. Det gick bra att sova ändå, men de gånger man vaknade till så hördes hon ... varje gång ...

Bilcampning skåne.png
IMG_5007.HEIC
IMG_5073.HEIC

Dagen efter bar det av till Rosendals slott vid Helsingborg för att äta frukost och kryssa trädgårdsträdkrypare i triss. Vilket flyt vi hade. Vi fick till och med höra en av dem sjunga till våran frukostrast.

Skärmavbild 2021-08-26 kl. 23.11.23.png

Hovs hallar fick bli nästa stopp för att besöka de vackra klipperstensstränderna.

IMG_5080.HEIC
IMG_5081.HEIC

Den lilla blå pricken med vita byxor är Daniel, Hej hej! :)

Efter Hovs Hallar handlade vi lite till lunchen på Ica i Torekov. Väl där passade det mycket bra med ett lunchstopp vid Torekov Strandpromenad. Här kunde toppskarv kryssas av tillsammans med en massa badrocksbeklädda badgäster.

Till lunch fixade Daniel till gulash och kokkaffe på maten. Mums!

IMG_5092.HEIC
IMG_5093.HEIC
IMG_5094.HEIC

Var skulle vi spendera dygnets sista timmar och morgondagens första? Det funderade vi på en stund medan vi satt och åt smågodis och njöt av den härliga sommarvyn med klippor och blått vatten.

Jo Getteröns Naturreservat ...

Här parkerade vi bilen på Flygfältets ställplats för medlemmar. Ett trevligt ställe inte långt från de öppna ytorna vid Naturreservatet.

Vi tog oss en kvällspromenad, lagade sedan mat i form av biffar och mos samt kröp till kojs i lagom tid för att gå upp tidigt innan solen och "tuppen".

När vi vaknade låg timman tät vid Getteröns Naturreservat och många fåglar tog sovmorgon. Vi åt lite frukost i vanlig ordning och sedan tog vi oss en tur till Getteröns Naturrum innan det var dags att bära av hemåt igen.

IMG_5108.HEIC
IMG_5113.HEIC

På vägen hem stannade vi till vid Brahehus i Jönköping för att käka middag. "Inget mos utan vatten". Vi glömde packa med oss vattnet så det blev köttbullar i gräddsås utan mos men med bröd. Det fungerade det med.